Kas ir galvenie cilvēka "dzinēji"?

Vienmēr esmu ticējusi, ka visam daudzveidīgajam, ko redzam cilvēkos un sabiedrībā, kaut kur dziļi, dziļi apakšā ir vien dažas būtiskās lietas, kas variējot dažādās devās un pakāpēs veido mūsu darbus, emocijas un domas.

Vēl vairāk šo ideju manī pastiprināja gūtās zināšanas par viendimensiju šūnu automātiem (Cellular Automata). Atļaušu ar šo teoriju jums pašiem iepazīties (piem. https://plato.stanford.edu/entries/cellular-automata/supplement.html), jo ne par to ir stāsts.

Pēdējos gadus liku kopā un "tamborēju" visu, cik vien iespējams, par cilvēka dabu.

Uzzināju, ka cilvēkam ir 3 bailes.
  1. Nevarēt (Es nekas neesmu).
  2. Tikt atstumtam (Citi mani nemīl).
  3. Kļūdīties (Es zaudēšu "spēli").
 Te nav runa par instinktiem, to cilvēka daļu, kas dzīvo smadzeņu saknē. To mēs pat nevaram kontrolēt. Ja vien ķermenis funkcionē, mēs visi baidīsimies/izvairīsimies no fiziskiem ievainojumiem. Visas pārējās bailes var ielikt kādā no šīm 3 grupām. Pavērojiet paši savas bailes, varbūt jums izdodas ko citu atrast. Es sevi esmu analizējusi jau gadus 5-6, bet neko citu tā arī neesmu atradusi.

Pēc tam uzzināju, ka ir 3 galvenās baudas vai balvas (kā nu kuram gribas saukt), kas sagādā gandarījumu.
  1. Ziņkāre/zinātkāre (balva – Es sapratu!).
  2. Panākumi (balva – Manu sasniegumu novērtē citi!).
  3. Vara (balva – Es uzvarēju!).
Ikvienā no mums dzīvo visas trīs baudas, tikai kāda dominē, bet cita ir pavisam vārga.

Skatoties uz šiem diviem sarakstiem, nav grūti ievērot, ka pa pāriem tie ir "vienas pankūkas divas puses" ... vai "šūpoļu dēļa divi gali"
 (bilde no http://www.goerudio.com)

Nevaru <-> Ziņkāre                  (ES pret SEVI)
Esmu atstumts <-> Panākumi   (CITI pret MANI)
Kļūdas <-> Vara                        (ES pret CITIEM)

Ja es spēju apzināties sevi, man vairs nav grūti izvērtēt, kas šobrīd vada; kāda no bailēm, varbūt baudām, vai varbūt tomēr ir izdevies salikt visu vismaz tuvu līdzsvaram.

EMOCIJAS

Protams, kaut kur te vajag būt arī emocijām. Pavisam ir 7 galvenas emocijas: bailes, skumjas, dusmas, riebums, nicinājums (zinātnieki nav vienisprātis, vai nicinājums būtu ieskaitāms universālo emociju listē), pārsteigums un prieks. (vairāk par emocijām lasiet citā bloga ierakstā. Atliek vien jautājums, vai katru no šīm emocijām var "iesēdināt" baiļu un baudas šūpolēs? Vai mūsu emocijas rada baiļu un baudu kombinācijas?

Bailes ir bailes, tas ir brīdis, kad kāda no šūpolēm nosveras uz baiļu galu.
Prieks uzvirmo, kad pārsvaru gūst baudas.
Skumjas liecina par atstumtības pārsvaru pār panākumiem.
Dusmas - vara sāk "izslīdēt no rokām".
Nicinājums - vara vai panākumi ir sasnieguši nevēlamus augstumus.
Pārsteigums - gribas teikt, ka rodas tad, kad mēs "izkrītam no šūpolēm"  un mūsu limbiskā, jeb 1.sistēma (vairāk var lasīt te), nespēj orientēties notiekošajā.
Riebums, manuprāt, ir smadzeņu saknes darbības (instinktu) ietekme uz 1.sistēmu.

Par šo tēmu man vēl ir jādomā. Manuprāt ir jābūt vēl emocijām, kas raksturo "ES pret SEVI" šūpoles. Es gan nezinu vārdā nosaukt emociju, kas raksturo cilvēka mazdūšības un nespējas sajūtu, bet noteikti ir arī gandarījums kā emocija, kas raksturo iekšējo prieku, stāvokli - "es to izdarīju". Pieļauju, ka šīs emocijas nav iekļautas universālo emociju listē, jo tās ir iekšējas, vērstas uz sevi un reti varam novērot citos. Tās neprasa skatītājus, bet tā kā universālo emociju pamatā ir sejas izteiksmju pētījumi, kas ir vienādi visām tautām, kultūrām un rasēm, tad šīs emocijas varēja viegli paslēpties.


P.S.

Es nepretendēju uz absolūto patiesību un savu pārdomu rezultātus publicēju vien te, nevis zinātnisko pētījumu žurnālos. Man pašai tie palīdz dzīvot, vieglāk izprast un pieņemt dažādas situācijas sevī un ap sevi. Šis ir mans ceļš.

Vēlu jums labu ceļavēju un izturību!
Silvija



Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

par nacionālo identitāti

...par Mīlestību

Kā gūt pieredzi?