par tenkošanu

...manī ilgu laiku gruzdēja doma, ka aizliegt tenkošanu darbavietā ir aplama ideja, tikai kaut kā tā domas strukturēšana ilgi brieda. Tad nu šodien braucot mājās, beidzot šis jautājums atrisinājās manam prātam pieņemamā veidā.


Kāpēc nedrīkst aizliegt tenkošanu?
Tas būtu tas pats, kas iedzert pretsāpju zāles brīdī, kad sāp vēders.
Tenkošana ir tikai sekas. Katram gadījumam ir kaut kāds cēlonis un ir jāstrādā ar cēloņiem, nevis sekām.

Tenkošanas anatomija
Dalībnieki:
  • Tenkotājs
  • Aptenkojamais
  • Klausītājs
1. TENKOTĀJA iespējamie cēloņi (Kāpēc tenkotājs tenko?):
1.1. Zems pašvērtējums un nespēja vadīt savas emocijas (Emocionālā inteliģence)
  • Dominē kādas no bailēm
    • Nevarēt (Es nekas neesmu).
    • Tikt atstumtam (Citi mani nemīl).
    • Kļūdīties (Es zaudēšu "spēli").
  • Līdzsvaram pietrūkst balvas (motivatori)
    • Ziņkāre/zinātkāre (balva – Es sapratu!).
    • Panākumi (balva – Manu sasniegumu novērtē citi!).
    • Vara (balva – Es uzvarēju!).
1.2. Prasta uzvedība
  • Audzināšanas trūkums
  • Neapzināts dumpinieciskums
  • Ģenētiskais “vampīrs”

1.3. Paraudāt kādam uz pleca
  • Palielināts stress
  • Uzticamu draugu trūkums
  • Ieklausīties sevī

2. APTENKOJAMĀ iespējamie cēloņi (Kāpēc tenko par šo cilvēku?)

2.1. Zemas komunikāciju prasmes
  • Empātijas un pietātes trūkums
  • Neprasme klausīties un dekodēt ziņojumu
  • Agresīvs idejas pasniegšanas veids

2.2. Prasta uzvedība
  • Audzināšanas trūkums
  • Neapzināts dumpinieciskums
  • Ģenētiskais “vampīrs”

2.3. “Svešinieks”
  • Krasi atšķirīgs uzvedības modelis
  • Neko par sevi neatklāj
  • Atšķirīgs runas veids vai valoda

3. KLAUSĪTĀJA iespējamie cēloņi (Kāpēc klausītājs klausās?)

3.1. Zems pašvērtējums (skat. 1.1. punktu)
  • Atrod ar ko “sliktāku” salīdzināt sevi
  • Gūst apstiprinājumu, ka ir vajadzīgs
3.2. Prasta ziņkārība un nav par ko citu runāt
  • Prāta seklums un savu interešu trūkums

3.3. “Mātes Terēzes” sindroms
  • Vēlme atrisināt visas problēmas, atbalstīt un mierināt

3.4. Klusais klausītājs
  • Ļaut cilvēkam izrunāties un atbildēt uz jautājumiem, ja tādi ir

Situācijas radošie cēloņi
  1. Neskaidras lomas un atbildības
  2. Nesakārtoti iekšējie procesi
  3. Pozitīva uzvedības piemēra trūkums
  4. Zems savstarpējās uzticēšanās līmenis
  5. Vienlīdzības trūkums

Ko darīt?
  1. Sameklēt VISU iesaistīto pušu cēloņus KATRĀ atsevišķā situācijā un meklēt variantus cēloņu novēršanai, bez pārmetumiem par tenkošanu
  2. Analizēt atkārtojošos cēloņus, lai mainītu iekšējo sistēmu
  3. Veidot labā piemēra komandu
  4. To arī darīt :)

Neviens vēl nav atcēlis nevienu no  4 vadītāja funkcijām:
  • Plānot
  • Organizēt
  • MOTIVĒT
  • Kontrolēt

     ***********************
     
    P.S. es nepretendēju uz absolūto patiesību, vien piedāvāju idejas

Komentāri

Šī emuāra populārākās ziņas

par nacionālo identitāti

...par Mīlestību

Kā gūt pieredzi?